Дистанційне навчання
Українська література
11 клас
Тема. Кіноповість "Зачарована Десна"
Автор: Олександр Петрович Довженко
Рік написання: 1957
Жанр: автобіографічна кіноповість
("автобіографічне кінооповідання")
Тема: щира сповідь письменника про
дитинство, сповнене радощів і смутку, як джерело його духовності й мистецького
таланту.
Ідея: заклик любити життя, цінувати й
берегти все те прекрасне, що робить людину духовно багатою і щасливою.
Головні герої: два ліричні герої - Сашко та
Олександр Довженко, мати Одарка Єрмолаївна, батько Петро Семенович, дід Семен,
прадід Тарас, прабаба Марусина.
Сюжет: чіткий сюжет відсутній
Композиція: твір можна поділити (умовно) на новели «Город», «Хата», «Смерть братів», «Смерть баби», «Повінь», «Сінокіс», «Коні», «До школи», плюс ліричні та публіцистичні відступи.
Проблематика:
- Природа і людина
- Шлях народу та людини до щастя
- Прекрасне й потворне в житті
- Покликання, сутність людини
- Роль праці в житті людини
- Добро і зло
- Життя і смерть
- Наявність двох ліричних героїв
- Фрагментарність, швидка зміна "кадрів"
- Народний гумор
- Вживання різноманітних художніх засобів
Дуже точно визначив зміст кіноповісті Максим Рильський: «Зачарована Десна» — це задушевна лірична
сповідь, по вінця наповнена любов’ю до рідного краю, до трудового народу, до
України з її великим, але скорботним минулим і з її великим і радісним
майбутнім».
ЗАВДАННЯ:
І. Випишіть у
робочий зошит по 2-3 цитати-характеристики героїв кіноповісті «Зачарована Десна»: Сашка,
діда Семена, прабаби Марусини, матері(Одарки Єрмолаївни), батька(Петра
Семеновича), дядька Самійла-Косаря.
ІІ. Впишіть потрібні слова в цитати із твору:
- «Як неприємно, коли … клене, або коли довго … і не вщухає. Неприємно, коли … впивається в жижку… Неприємно дивитися на великий …, а от на малий — приємно. Приємно знайти в траві …» «Але більш за все на світі любив я …. Коли б спитав мене хто-небудь, яку … я любив у ранньому дитинстві, який …, яких …, я б сказав, що більш за все я любив слухати …».
- «Багато я бачив гарних …, ну такого, як … не бачив. Одне, що в … було некрасиве, — одяг. З нього можна було писати …, …, …».
- «До чого ж гарно й весело було на нашому …».
- «Я не оглядаюсь. Коло хати … кує мені розлуку. Довго-довго не один десяток років буде проводжати мене …, дивлячись крізь сльози на дорогу, довго хреститиме мені слід і стоятиме з … на … …».
- «Погодою у нас на сінокосі років з півтораста завідувала …».
- «Дядько Самійло не був ні …, ні …, ні …. Він навіть не був добрим …. Але, як і кожна майже людина, мав свій талант і знайшов себе в ньому. Він був …. Він був такий великий …, що забули його прізвище і звали його … . Орудував він …, як добрий маляр пензлем чи ложкою. Коли б його пустили з … просто, він … би всю земну кулю».
Тема. Олександр Довженко «Україна в огні»
Історія написання: на початку Великої Вітчизняної війни (1941 р.) Олександр Петрович Довженко був евакуйований в Ашгабад, де призначений полковником інтендантської служби, Митець не може сидіти склавши руки в тилу, коли його Батьківщина в біді, тому просить, щоб його відправили на фронт, де він як кореспондент газети «Красная звезда» стає свідком звільнення українських земель від окупантів. Після цього письменник друкує в газеті «Известия» 31 березня 1942 року статтю «Україна в огні». Ця назва буде взята й до сценарію фільму, що його пише О. Довженко протягом 1941-1943 рр. Деякі фрагменти цього сценарію з’явилися в пресі у вересні 1943 р. і досить неоднозначно були сприйняті критикою. Сталін скликав спеціальне засідання Політбюро ЦК ВКП(б) 31 січня 1944 року, щоб засудити Довженків сценарій «Україна в огні» за «націоналізм», «антирадянщину».Рік створення: 1943 (опубліковано лише через 10 років).
Напрям: реалізм з елементами неоромантизму (поетичного романтизму).
Рід: епос.
Жанр: кіноповість.
Тематичний різновид жанру: героїчна, патріотична, політична кіноповість.
Тема: трагічні сторінки Великої Вітчизняної війни на території України від початку та відступу Радянської армії на схід до визволення; життя й боротьба на окупованих територіях; «влада» на війні.
Ідея: возвеличення патріотів, героїв війни, Батьківщини, кохання; засудження радянської влади за трагедію народу; пошук відповідей на болючі питання (причини зрадництва, запроданства, перемоги великою кров’ю); утвердження думки про невмирущість народу й України.
Мотиви: «людина на війні»; «влада й людина»; «сила кохання»; «зрада»; «героїзм»; «жертовність»; «відповідальність перед народом і собою»; «неперевність роду»; «Батьківщина».
Образи: людей: Лаврін Запорожець — батько п’яти синів; убиває Заброду й Людвіга фон Крауза; допомагає партизанам; звинувачений у зраді з боку радянської влади, бо виконував обов’язки старости, хоча насправді так хотів допомогти громаді; Тетяна Запорожчиха — ніжна, турботлива мати, убита Еріхом фон Краузом; Роман — син Лавріна, командир партизанського загону; Іван — син Лавріна, боєць Червоної армії, артилерист; Савка — син Лавріна, чорноморець, загинув у перші дні війни; Григорій — син Лавріна, агроном, «майстер урожаю»; Трохим — син Лавріна, рільник, щасливий батько п’ятьох дітей; Олеся — дочка Лавріна, кохана Василя Кравчини, ідеал української дівчини, поетична душа, якій довелося пройти всі кола воєнного пекла; Мина Товченик — зв’язківець партизанського загону; Василь Кравчина — танкіст-червоноармієць, коханий Олесі; Христя Хутірна — проста дівчина, найтрагічніший жіночий образ; одружується з Антоніо Пальма, щоб вижити, хоча любить свій народ; стара Левчиха — звичайна українська жінка з добрим серцем і відкритою душею; Григорій Заброда — репресований «куркуль», який утік із Сибіру, щоб помститися за свою біду, поліцай; Павло Хутірний — дезертир, поліцій; Еріх Крауз — німецький барон, «правитель» українських земель, витончений інтелектуал на війні; Людвіг фон Крауз — його син; радянські партійці; природи: краса української землі; предметів і явищ: пісня, родина, документи, відступ, кохання, потяг, міст, колючий дріт, згарище, партизанський загін, поранення.
Символічні образи: Україна в огні (символ всенародної трагедії); Лаврін Запорожець (символ українського духу, незламності, козацьких нащадків); Василь Кравчина (символ героїзму, відданості в коханні, безсмертя любові); Олеся символ жіночності, чистоти навіть після найбрудніших випробувань); Заброда символ «заблуканих» душ, які не розуміють, хто справжній ворог); Еріх фон Крауз (символ інтелектуальної Європи — творця страшної війни); документи (символ владної байдужості); пісня (символ єдності й невмирущості роду) та ін.
Композиція: складається з 50 окремих епізодів-картин, що у свою чергу містять кадри; кількох сюжетних ліній (історична — події війни; долі Запорожців; кохання Василя й Олесі; доля Христі Хутірної); має обрамлення (однаковий початок і закінчення твору) у вигляді народної пісні «Ой піду я до роду».
Сюжет: уся родина Запорожців, які мешкають у селі Тополівка, зібралася вітати матір Тетяну з 55-річчям, співає пісню «Ой піду я до роду» — почалася війна, матір і Саву поранено під час нальоту — брати Іван і Роман ідуть на фронт — через село йдуть радянські війська, що відступають — Олеся попросила Василя Кравчину стати її чоловіком, усвідомлюючи, що попереду жах окупації — ніч кохання без весілля й дружок — зранку проводжає чоловіка на війну — Україну окуповано, на чолі окупантів полковник Еріх фон Крауз, при ньому його син — село окуповане — Еріх фон Крауз розказує сину про «ахілллесову п’яту» українців («вони не вчать історію») — Павло Хутірний дезертирує й залишається в селі, з приходом фашистів стаючи поліцаєм — батько соромить сина, той випадково вбиває батька, за що отримує прізвисько «Іуда» — роздуми про г*, що буде з народом — обрання старости села Тополівка — для того, щоб порят) вати людей, на посаду зголошується Лаврін Запорожець — при обранні з’являється Григорій Заброда, який претендує на посаду старости, його обирають на посаду начальника поліції, усі проти, а фон Крауз каже, що жорстока вдача й ненависть колишнього куркуля відповідають посаді — відступ радянських військ — випадкова зустріч Івана Запорожця й Василя Кравчини — картини втечі «радянських політпрацівників» на машинах — у Тополівці впряжені селяни орють землю й розмірковують про «лихого» Лавріна й передбачають, що після війни знайдуться судді, які спитають, хто що робив на окупованих землях — Лаврін намагається врятувати молодь від відправки до Німеччини — Товченик-з’язківець спійманий, урятувати не вдається — Олеся й Христя у вагоні на Німеччину, Христя стрибає з мосту й тікає — роздуми про роль матері для нації — Лаврін у концтаборі — двобій Лавріна із Забродою — смерть Заброди й повстання в’язнів, під час якого Лаврін убиває Людвіга фон Крауза — картини України в огні — Леся потрапляє служницею до дружини фон Крауза — Василь Кравчина постійно потрапляє на операційний стіл від поранень, рятує думка про Олесю — Крауз помстився Лаврінові, спаливши село й убивши родини партизанів — Лавріна судять у партизанів — випадково його рятує син Іван, який приходить із партизанським загоном — дружина фон Крауза дізнається про смерть сина, Олеся тікає — Олеся довгими й складними шляхами дістається до України — старий Крауз і Антоніо
Пальма зустрічаються в штабі — Христя Хутірна одружена з Пальмою — роздуми про те, що в цій війні не буде переможених і переможців — прокурор судить Христину — її впізнає сусід Мина Товченик і рятує — зустріч Олесі й Христі на згарищі села, вони розказують про себе — визволення Тополівки — переслідування загонами Лавріна й Романа Запорожців фон Крауза (убивають) — кривавий бій — зустріч Василя й Олесі — на пожарищі рідного дому збираються ті, хто вціліли (Лаврін, Роман, Олеся, Василь), і співають пісню «Ой піду я до роду» — на ранок Олеся проводжає всіх на фронт.
ЗАВДАННЯ:
І. Виконайте тестові завдання. Виберіть ОДНУ
правильну відповідь (у робочому зошиті)
1. Ахіллесовою п'ятою українського народу німець
Ернст фон Крауз у кіноповісті «Україна в огні» вважає:
А)
сентиментальність і сльозливість;
Б) невміння хазяйнувати на власній землі;
В) невміння прощати один одному незгоди;
Г) звичку в усьому покладатися на випадок.
2. При створенні образу радянської партійної бюрократії (кіноповість «Україна в огні») в уривку «Душі людей були малесенькі, кишенькові, портативні, зовсім не пристосовані до великого горя. Вони виросли в атмосфері легкого успіху і радощів… Вони плавали вже кілька літ в царстві свободи, мов рибки в тихій неглибокій річці, де було завжди видне і дно, і небо, і лататтячко, і хомутець» використано такі художні засоби, як:
А) метафора, епітети, іронія, порівняння;
Б) гіпербола, алегорія, гротеск, паралелізм;
В) епітети, літота, сарказм, порівняння;
Г) метонімія, оксиморон, пародія, епітети.
3. Ідея кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» - це:
А) уславлення мужності людини, яка захищає батьківщину;
Б) осуд війни, агресії, що призводить до загибелі родів та
родин;
В) уславлення ролі комуністичної партії та її членів у
перемозі над фашизмом;
Г) збереження історичної пам'яті та засвоєння уроків
історії.
4. Родина Лавріна Запорожця на початку кіноповісті «Україна в огні» виконує пісню:
А) «Та забіліли сніги, забіліли сніги!»
Б) «Ой, піду я до роду гуляти»;
В) «Віють вітри, віють буйні»;
Г) «Повій,
вітре, на Вкраїну».
6. Ернст фон Крауз
сказав синові, що українців «не можна підкорити, їх треба…»:
А) обдурити;
Б) приручити;
В) знищити;
Г) підкупити.
7. Ліричне звертання «О українська земле!» у кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» є наслідуванням:
А) народної пісні «Ой горе тій чайці»;
Б) «Повчання» Володимира Мономаха;
В) «Слова про похід Ігорів»
Г) прологу до поеми «Мойсей» І.Франка.
8. Христю Хуторну за те, що вона вийшла заміж за італійського офіцера:
А) осміяли всім селом;
Б) викликали на судилище;
В) вигнали з села;
Г) виключили із комсомолу.
9. «Я біг сюди з Північного Сибіру через фронт, повз гадюкою, ліз, котився бубоном. Велику книгу можна написати про мої страждання!» говорить про себе у кіноповісті О.Довженка «Україна в огні»:
А) Василь Кравчина;
Б) Купріян Хуторний;
В) офіцер Антоніо Пальма;
Г) Максим Заброда.
10. «В цій війні не буде переможців і переможених, а будуть загинулі й уцілілі», - сказав у кіноповісті О.Довженка «Україна в огні»:
А) Лаврін Запорожець;
Б) Мина Товченик;
В) фон Крауз;
Г) Антоніо Пальма.
11. У бій «за чесний український народ. За єдиний народ, що не знайшов собі в століттях Європи людського життя на своїй землі, за народ розторсаний, роздертий» піднімає бійців у кіноповісті О.Довженка «Україна в огні»:
А) Василь Кравчина;
Б) Самійло Косарик;
В) Роман Запорожець;
Г) Лиманчук.
12. На кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» позначилися мотиви творчості:
А) І.Франка;
Б) І.Вишенського;
В) Г.Сковороди;
Г) Т.Шевченка.
13. Кіноповість О.Довженка «Україна в огні» була піддана нищівній критиці з боку радянського керівництва за:
А) спотворення зображення переможного ходу війни;
Б) реалістичне зображення найскладнішого періоду війни;
В) жанрову недосконалість твору;
Г) неправдиве відображення подій перших днів війни.
14. Для кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» НЕ характерне використання:
А) пафосного характеру розповіді;
Б) ліричного й епічного начал;
В) національної символіки;
Г) авторського коментаря.
15. Характеристиці Олесі Запорожець з кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» НЕ відповідає такий рядок, як:
А) «тиха, без єдиної хмаринки на чолі, майстерниця квітів,
чарівних вишивок і пісень»;
Б) «вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на
все село, так голосно і так прекрасно, як, мабуть, не снилося ні одній
припудреній артистці з орденами»;
В) «вона була вже не красива, не молода, не чорнява. У неї
було сиве волосся і брудні вимучені руки…»;
Г) «Яка я повія? Мучениця я!».
16. Серед персонажів, які загинули, у кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» , немає такого, як:
А) Василь Кравчина;
Б) Савко Запорожець;
В) Купріян Хуторний;
Г) Мотря Левчиха.
17. О.Довженко наділяє українців у кіноповісті «Україна в огні» такими визначними рисами, ОКРІМ:
А) терплячості;
Б) песимізму;
В) мужності;
Г) синдрому рабства.
18. Початок кіноповісті О.Довженка «Україна в огні» подано у рядку:
А) «Минали дні, минали ночі в загравах пожеж. Минуло літо.
Мокра осінь»;
Б) «У садочку біля чистої хатини, серед квітів, бджіл,
дітвори та домашнього птаства, за столом у тихій літній день сиділа, мов на
картині, родина колгоспника Лавріна Запорожця…»;
В) «Був вечір. І була ніч. А рано-вранці Олеся знов
проводжала на війну весь свій рід, аби ніколи не подумали лихі люди, що не був
він щедрим на кров і вогонь, послані ганебною історією Європи»;
Г) «О українська земле, як укривавилась ти! Ріки кров'ю
поналивано, озера слізьми та жалем!».
19. Прочитайте уривок із кіноповісті О.Довженка «Україна в огні».
«Чимало серед них було нікчемних людей, позбавлених глибокого розуміння народної трагедії. Недорозвиненість звичайних людських відносин, скука формалізму чи просто відсутність людської уяви і тупий егоїзм котили їх на гумових колесах мимо поранених».
У цих рядках йдеться про:
А) партійців і воєнторговців;
Б) дезертирів;
В) поліцаїв;
Г) фашистських окупантів.
20. „На
ній була чиста сорочка, старовинна довга безрукавка, нова спідниця чорна у
синіх дрібних квіточках, а на шиї навіть низочка дрібного коралового
намиста...”
Про кого ці слова?
А) про Тетяну
Б) про Олесю
В) про Мотрю
Г) про Надію
21. «Добрий кремезний юнак. Одежа вся в пилу і поті. На рукаві й спині
пропалена сорочка на пожарах. Здорові темні руки і зморшки на чолі теж не по
літах...» Про кого ці слова?
А) про Лавріна
Б) про Михайла
В) про Сашка
Г) про Василя
22. „Як ти гарно пахнеш...”,- сказав Василь Олесі.
А) м’ятою
Б) любистком
В) яблуками
В) помідорами
23. „А
ти... труп. Мертвий ти!” Хто і до кого сказав такі слова?
А) Заброда до Запорожця
Б) Запорожець до Заброди
В) Заброда до Василя
Г) Запорожець до Василя
24. Кіноповість – це…
ІІ. Написати
контрольний твір-роздум на одну із тем:
·
«Україна в огні» - неприхована правда
війни.
·
«Образ рідного краю в кіноповістях О.Довженка
«Україна в огні» та «Зачарована Десна».
·
«Морально-етичні проблеми у творах
О.Довженка».
Тема. Осип Турянський. Історичний матеріал Першої світової війни як предмет художнього узагальнення в повісті "Поза межами болю"
1. Перегляньте фільм за повістю "Поза межами болю" Осипа Турянського за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=hWlQH4ZDA0g
2. Порівняйте його сюжет з оригіналом твору.
3. Складіть паспорт твору, запишіть його в робочий зошит.
4. Теорія літератури: поезія в прозі - це... Визначення запишіть у зошит.
Тема. Драматургія 1920-1930-х років. Микола Куліш. Життєвий і творчий шлях митця. Сатирична комедія «Мина Мазайло»
Микола Гурович Куліш (1892-1937)
Драматург
Творець модерної драми
Драматург-новатор
Розстріляне відродження
Народився 6 грудня 1892р. у с. Чаплинці у родині
батрака-селянина. Рано втратив батьків. Навчався в Олешківському міському
училищі та в чоловічій гімназії.
Із притулку забрала родина Невелів. Закохався у
Антоніну Невель та згодом одружився на ній. 1913р. — написав першу п’єсу «На
рыбной ловле».
Навчався у Новоросійському університеті, але був
мобілізований до царської армії. У 1915р. тяжко поранено під Смоленськом.
У 1918р. організував «Просвіту» в Олешках і почав
писати роман «Трохим Леміш». За часів революції симпатизував соціалістичній
партії. У 1919р. стає членом Дніпровського політвиконкому й завідувачем
управління народної освіти.
Стає відомим завдяки постановці драми «97» Гнатом Юрою.
З
1925р. поринає у літературну творчість. Спочатку член «Гарту», потім стає
президентом ВАПЛІТЕ. Редагує журнали «Червоний шлях» і «Літературний ярмарок».
Член «Пролітфронту» та очолює УТОДІК (Українське товариство
драматургів і композиторів). У літературній дискусії поділяє позицію Миколи Хвильового.
У 1927-1933р. він, знаний драматург, починає
розчаровуватись у новій владі, співпрацює з театром Леся Курбаса «Березіль».
1934р. — звинувачено в буржуазному націоналізмі.
Присудила до 10 років ув’язнення на Соловках, хоча і був тяжко хворий
туберкульозом. В період з 27 жовтня по 3 листопада 1937р. розстріляли в урочищі
Сандармох.
Найвідоміші твори: - 1913р. перша
п’єса «На рыбной ловле»; 1918р. роман «Трохим Леміш»; 1924р.
драма «97»; 1925р. перша комедія «Отак загинув Гуска»; 1927р. п’єса «Народний Малахій»; 1928р. комедія «Мина Мазайло»; 1929р. драма «Патетична соната»; 1932р. драма «Маклена Граса».
Домашнє завдання
1. Прочитайте коротку
біографію М.Куліша.
2. Опрацюйте статтю
підручника на с. 135-136 та на с.137-142.
3. Перегляньте фільм «Мина
Мазайло» М.Куліша за посиланнями: https://www.youtube.com/watch?v=ohABDBnf3kE&t=115s (ч.1)
https://www.youtube.com/watch?v=5V0twnMaHjk&t=790s (ч.2).
https://www.youtube.com/watch?v=5V0twnMaHjk&t=790s (ч.2).
4. Зошит для ЗНО: прочитайте
паспорт твору і аналіз; виконайте тестові завдання на с.372-374, правильні
відповіді запишіть у робочий зошит.
5. Складіть цитатну
характеристику героїв п’єси: Мини Мазайло, Мокія,
тьоті Моті, дядька Тараса.
6. Чому даний твір називають
філологічним водевілем? Відповідь запишіть у зошит.
7. Теорія літератури:
сатирична комедія – це… Визначення запишіть у зошит.
Немає коментарів:
Дописати коментар