8 клас Література

Дистанційне навчання, 8 клас  українська література

20.10.2020
Тема уроку. Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Тема гармонійного єднання людини з природою в поезії «Давня весна»

Мета уроку: ознайомитися з біографією Лесі Українки, прочитати поезію «Давня весна», скласти паспорт твору.

І. Перегляньте навчальні відео.



ІІ. Прочитайте статтю підручника на с. 88-92.

ІІІ. Запишіть тези прочитаної статті (письмово в зошит не менше 10-12).

IV. Прочитайте поезію "Давня весна" на с. 93 підручника.

1. Виконайте тестові завдання «Леся Українка та її поезія «Давня весна».

1. До якого ліричного жанру належить поезія «Давня весна»?

а) пейзажного; б) інтимного; в) філософського; г) громадського.

2. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну. Красуня-весна:

а) весела; б) щедра; в) мила; г) пахуча.

3. Весна «летіла хутко, мов…»:

а) стріла; б) куля; в) стокрила; г) мить.

4. Під час свого руху красуня розсипала:

а) квіти; б) пісні; в) сонячне проміння; г) позитивні емоції.

5. Вслід за весною можна було побачити:

а) політ співучих птахів; б) радість на обличчях людей;

 в) як тане крига; г) зграю метеликів.

6. З приходом весни все довкола:

а) загуділо; б) задзвеніло; в) загомоніло; г) зашуміло.

7. Для всіх весна — це…:

а) сільськогосподарські роботи;

б) можливість вирушити на полювання;

в) дарунки; г) нові клопоти.

8. Через що лірична героїня поезії обурена на весну? Бо ця пора:

а) дратує її; б) завдає болю і страждань; в) забула про неї;

г) змушує працювати на землі.

9. З якого дерева посипалися квіти у вікно до героїні поезії?

а) 3 вишні; б) сливи; в) каштану; г) яблуні.

10. Листячко зелене на дереві:

а) заблищало; б) замайоріло; в) затріпотіло; г) замиготіло.

11. Гай письменниця називає:

а) замріяним; б) щирим; в) любим; г) казковим.

12. Хатинка, в якій мешкала лірична героїня поезії:

а) знаходилася неподалік від річки; б) була широкою і просторою;

в) названа тісною; г) вважалася однією з гостинних. 

2. Скласти інформаційне гроно до образу весни. 

ВЕСНА: «весела, щедра, мила…» - ... - .... - ....     

3.  Складіть паспорт твору (письмово)
1. Рід літературний (епос, лірика, драма). 
2. Жанр поезії (громадянська, інтимна, філософська, пейзажна, медитативна лірика).
3. Мотив поезії.
4. Головна думка.
5. Художні засоби (епітети, метафори порівняння, інверсія, риторичні звертання, питання тощо).
6. Лірична героїня. Яка вона?

  Виконані завдання чекаю 20.10.2020 до 14.00   

23.10.2020

Тема уроку. "Хотіла б я піснею стати..." -  зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні
Мета: прочитати поезію "Хотіла б я піснею стати...", вивчити її напам'ять.

І. Літературний диктант (письмово).

1. Справжнє ім'я, прізвище Лесі Українки.

2. Назвіть кількох патріотів України, навколо яких виховувалась майбутня письменниця. 

3. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? 

4. Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? 

5. Що було джерелом знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома? 

6. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. (

7. Авторами найулюбленіших книжок Лариси Петрівни були… 

8. Назва гуртка, одним із керівників якого була поетеса. 

9. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень».

10. Кому із видатних письменників належить фраза, що стосується поетеси: «…Україна не чула такого сильного гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини… Україна, на наш погляд, нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою»? 

11. Третя збірка поетеси має назву… 

12. Визначте міста, в яких споруджено пам’ятники Лесі Українки.

ІІ. Прочитайте вірш "Хотіла б я піснею стати..." на с. 94 підручника.


ІІІ. Вивчити напам'ять вірш Лесі Українки "Хотіла б я піснею стати" на с. 94. Надіслати відео на вайбер  т. 066-625-78-62

Чекаю відео з віршем напам'ять 23.10.2020 до 16.00


Квітень 2018 р.
Послухайте аудіокнигу або прочитайте повіть Ніни Бічуї "Шпага Славка Беркути" за посиланням   https://knigavuhe.ru/book/shpaga-slavka-berkuti/
Виконайте завдання
1. Літературний диктант «Хто кому сказав?»
1. «Я знаю, чого ти до мене чіпляєшся. Ти ж мені просто заздриш».
2. «Не на того натрапив. Не буду за  тебе нікого бити».
3. «Ти сам винен. Ти перший почав. Якби не почав, усього цього не трапилося.
4. «Невже ви гадаєте, що з ним не говорили? Він просто мовчить і не заперечує своєї
вини. Та коли дитина не винна, вона знаходить тисячу доказів, щоб виправдатись…»
5. «Хіба спортсмени цікавляться балетом? Дуже йому потрібен балет!»
6. «Мовчи, сину, я говорю сам до себе…»
7. «Навіщо ти вчинив це побоїще? Та ще й заховався після всього».
8. Максимальне навантаження, синку, максимальне навантаження».
9. «Бачиш, треба просто мати удачу, тоді все в руки само йде».
10. «Покажи мені своїх учнів – і я скажу тобі, хто ти».
11. «А серветочку, мамцю?»
12. «А якби то я був?» 
2. Склади характеристику родин
ВАЩУКИ
ВУСИ
БЕРКУТИ
1. Назви членів родини.
2. Склади характерис-тику стосунків у родині , підтверджуючи словами з тексту.
3. Чи було дітям соромно за вчинки батьків? За які саме? 


 3. Запишіть цитатні характеристики Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса і Лілі Теслюк
Або Заповніть таблицю «Славко Беркута в системі образів» (Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути»).
Характеристика образу
Реалізація  у творі
1. Зовнішній вигляд

2. Становище в соціумі

3. Внутрішній світ, коло інтересів

4. Ставлення до інших героїв

5. Вчинки


Тема.  Михайло Михайлович Коцюбинський (1864-1913). Коротко про письменника



Тема.  М.М. Коцюбинський. "Дорогою ціною". Пригодницький, романтичний сюжет повісті




31.01. - 09.02.2018 р.
Тема. Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч» - класичний взірець українського театру корифеїв

І. Прочитай трагікомедію «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого, підручник на с.153-169.

ІІ. Переглянь фільм за посиланням :  https://www.youtube.com/watch?v=GmcXQC73-Tk



ІІІ. Попрацюй над змістом твору.
 1.   Перечитай монолог Калитки: на с. 154-155.
 2. Дай відповіді на питання:
-          Хто головний герой п’єси? (Багатий селянин Герасим Никодимович Калитка).
-          З якою інтонацією звучать слова Калитки? озчулено).
-          Яке найбільше бажання Герасима Калитки? (Найбільше бажання Герасима Калитки – збагачення, купити землю, життя в його розумінні складається з двох понять – грошей і землі, всі думки його та мрії, розмови та вчинки базуються на них).
-         Які слова повторює Калитка декілька разів? (Грошi, грошi, грошi).
-         Для чого драматург застосовує художній засіб – повторення?
-          На що спрямовані всі його вчинки? сі його вчинки спрямовані на здобуття грошей).
-         Чому присвятив Калитка своє життя заради грошей? (Заради цього він недосипає і недоїдає, сам тяжко працює і своїм рідним не дає спуску).
-         Що є провiдною рушiйною силою подiй, зображених у комедiї «Сто тисяч»? (Гонитва за багатством).
-          Що було сенсом життя Герасима Никодимовича Калитки? енсом життя Калитки було придбання землi: Калитка скуповував землю за будь-якої нагоди. Вiн купував її в селян, що розорилися. Не гребував i землею тих помiщикiв, якi не пристосувалися до нових умов, «промоталися» i змушенi були продавати свої маєтки. Герасим закоханий у землю).
-         Чи можна назвати ці події – правдивими?

Висновок:   -Чому літературознавці назвали трагікомедію «Сто тисяч» класичним взірцем українського театру корифеїв? (Завдяки правдивому зображенню подій та персонажів).

 3. «Відгадай». Про кого говорить Герасим Калитка ці слова. Відповіді запиши в зошит:
-     "робітники та собаки надворі повинні буть";
-     "ні світ, ні зоря вже й жереш!";
-      "бери і в свого, і в чужого";
-     "Не треба мені ні доброго хліба, ні доброго борщу, бо чим краще спече, та смачніше зваре, тим більше робітники з'їдять... Мені треба невістку з приданим, з грішми".
-   "Скотина гроші коштує, вона цілий тиждень робить на нас, а в неділю, що мала б відпочить, гони в церкву. Це не по-божому і не по-хазяйськи";
- "Бий, бодай тобі руки посохли! І замолоду з синяків не виходила, бий і на старість! У! Харциз коняку жаліє, а жінку бить збирається...".
-   Якими ж були родинні стосунки в сімї Герасима Калитки?

Висновок: Прагнення стати багатим потребує наявності грошей, заради яких Калитка стає на злочинний шлях і переступає через загальнолюдські моральні принципи: забуває про порядність, чесність, у нього притупляються родинні почуття. Він грубо поводиться з наймитами, не раз перепадало від нього й дружині. Перед нами – деспот. Він засліплений метою наживи. Його не цікавлять почуття сина Романа до Мотрі.
-  Чому літературознавці назвали трагікомедію «Сто тисяч» класичним взірцем українського театру корифеїв?


4.  Проведи спостереження над мовою твору. Знайди  художні засоби в тексті п’єси, наведи їх приклади:

Прислів’я та приказки («Запас біди не чинить», «Береженого Бог береже», «Що з воза впало, те пропало», «Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість», «Не такий чорт страшний, як його малюють»).
Фразеологічні звороти («цапом скакати», «зайці в голові», «лизати руки», «землі під собою не чув», «на глум піднімаєте», «у чорта очі на лоба повилазять», «не з полохливого десятка», «не покладаючи рук»).
Окличні речення (Прямо, як іржа, точить мене ця думка! Оце вони! Добре, їду! Заживем!).
Лайливі вислови (Ні світ, ні зоря вже й жереш…).
Діалектизми, просторічні слова (Ах ти ж погань! Мужва репана! Празник, тьопаться, іменно так).
Порівняння (Як сизі голуби).
Прокльони  (Бий, бодай тобі руки посохли! Бодай ти пропав, харциз).
Гіпербола (Робітники їдять, як сарана. Калитку розіпре грошвою).
Пестливо-зменшувальні слова (умиваннячко, узуваннячко, цілісінький).
Повторення («Грошi, грошi, грошi!»).

- Якою є мова твору?   (Мова твору високохудожня).

Висновок: Вороги української мови, отже і українського народу, з давніх часів стверджували, що вона низька, некультурна, оскільки цією мовою ніхто, крім неписьменних селян, не послуговується. З погляду колонізаторів нею розмовляють «поп і хлоп», це «мужицька, колхозна» мова. Iван Карпенко-Карий дуже любив рідну українську мову й зробив усе, щоб довести, яка багата й милозвучна наша мова.
-  Чому літературознавці назвали трагікомедію «Сто тисяч» класичним взірцем українського театру корифеїв?

5.  Поміркуй:
 - Чи актуальний твір Карпенка-Карого на сьогодні? (Твір Карпенка-Карого, написаний ще у ХІХ столітті, актуальний і в наші дні, оскільки порушує проблеми, що мають місце й сьогодні. Калитки існують. Адже доки мають місце грошові відносини між людьми, доти процвітатимуть шахраї, готові в будь-який момент знайти чергову жертву (узяти штучно створені фінансові піраміди або фіктивні банківські установи, що наживаються на довірливих громадянах, які прагнуть швидко розбагатіти. І сьогодні гроші породжують у суспільстві негативні явища: заздрість, жагу до збагачення, накопичення капіталу незаконним шляхом, згасання моральних якостей людини).
- Чому літературознавці назвали трагікомедію «Сто тисяч» класичним взірцем українського театру корифеїв?

     6. Попрацюй з теорією літератури. Склади  паспорт  п’єси, заповнивши таблицю.
Назва твору

Автор твору

Рід

Жанр

Тема

Ідея

Дійові особи
Головні,  другорядні
Чи є позитивні  персонажі?  
Дві групи дійових осіб у творі  с.153
Художні засоби мови твору

Новаторство твору

Актуальність п’єси

              3-4 цитати, які запам’яталися тобі

Чому  «Сто тисяч»  є класичним взірцем українського театру корифеїв?


     7. Творча робота.  Створи логічний ланцюжок  «Шляхи збагачення Калитки»:
Наприклад:  Сам тяжко працює день при дні – «жінка з діжі рук не виймає» - …

8. Словникова робота. Поясни слова:
 Калитка - ...
 Фактор - …
 Гендель — …
 Пров'янт (провіант) — …
 Фураж — …
 Шпанка — …
 Вексель (від нім. wechsel — обмін) — …
 Агент (від лат. agentis — діючий) — …
 Драматичний твір - …
 Монолог -
 Діалог –
 Драма - …
 Комедія - …
 Трагедія - …
 Ремарка – …
 Репліка - …

ІІІ. Закріплення знань. Дайте короткі відповіді на запитання (письмово):
1. Що означає прізвище головного героя?
2. Хто такий Копач?
3. Про чиє весілля йдеться у першій дії?
4. Скільки землі у Калитки?
5. Як заробив Калитка гроші на придбання землі?
6. Чому Савка прийшов до Герасима?
7. Про що свідчить той факт, що Савка й Калитка — куми?
8. З ким Савка готовий спілкуватися, аби дістати гроші?
9. Що запросив Калитка за позичені гроші?
10.Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити фальшивих грошей від справжніх?
11. З якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів?             
12. Як закінчується п’єса?
13. Що засуджується у творі?
14. Що схвалюється у творі? 


Молодці! Перевіримо виконані завдання на уроці!

Навчальне відео "Театр корифеїв"








Немає коментарів:

Дописати коментар