6 клас Мова

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ

16.04.2021
Тема. Контрольна робота з теми "Числівник"

 1. Позначте рядок, у якому всі слова — числівники *

А  тридцять, сім, восьмий, мільярд

Б  три, трійка, утретє, тринадцять

В  один, десяток, мільйон, тисяча

Г  Шістдесят, вісімка, вісімсот, троє

2. Визначте речення, у якому вжито збірний числівник *

 А  Широке небо неначе кліпало тисячами блискучих очей.

Б  Семеро одного не ждуть.

В  Межа вічної криги в Арктиці відступила на кілька сотень кілометрів на північ.

Г  Дві дівчини сплять, притулившись щока до щоки.

3. Правильною є відмінкова форма числівника *

 А  стома сімдесятьма двома

Б  ста семидесяти двох

В  дохстами восьмидесятьма сімома

Г  ста сімдесяти чотирьох

4. Помилково узгоджено числівник з іменником у словосполученні *

 А  три професора

Б  семеро друзів

В  сто гривень

Г  півтора аркуша

5. Позначте речення, яке потребує редагування *

 А  Більше ста тисяч людей щорічно відвідує цей музей.

Б  У Сибірське море впадає триста тридцять шість річок.

В  Сюди прийшли більше семидесяти юнаків.

Г  У перегонах брали участь п'ятнадцятеро коней.

6. Позначте рядок, у якому всі числівники пишуться окремо. *

А  трьох/сот, тридцять/три, два/надцять, шіст/десят

Б  сто/тисячний, двадцять/п'ятий, сто/сьомий, триста/сороковий

В  триста/двадцять, шіст/надцятеро, сто/одинадцять, двадцять/два

Г  три/п'ятих, вісімдесят/шість, сто/сім, двісті/п'ятдесят

7. Запишіть приклади словами:  

До 576 + 99

Від 738 - 250 

 8. Виконайте розбір числівника як частини мови. Тільки на Черкащині є тридцять вісім пам'ятників Тарасові Шевченку. *

 9. Запишіть час, що показує годинник, різними способами. 

10. Запишіть цифри словами, правильно узгодивши їх з іменником. *

3 (брат)

34 (стіл)

100 (гривня)

0,5 (метр)

2 (совеня)

11. У якому відмінку вжито числівник у реченні?

Землі, де правили залежні від київського князя місцеві князі, передавалися дванадцятьом синам Володимира. 

 А  родовому

Б  місцевому

В  давальному

Г  орудному

12. Напишіть текст-розповідь про себе, використавши числівники в реченнях (5 речень). *

 


22.01.2021
Тема. Правопис складних іменників
1. Перегляньте відеоуроки + презентацію. 2. Повторіть правила по підручнику п.38.
3. У робочому зошиті виконайте вправи 321, 323. Перевіримо в понеділок на уроці. 4. Виконайте тренувальні тести на платформі "На урок". Надсилати їх НЕ потрібно. https://naurok.com.ua/test/start/30310 5. Виконайте контрольний тест у формі. Надішліть на перевірку.






Контрольний тест

1. Усі слова треба писати через дефіс у рядку *

А  всюди/хід, контр/адмірал, вакуум/фільтр, свят/вечір, міні/футбол

Б   агро/фірма, батько/мати, крекінг/процес, ракета/носій

В   ампер/година, відео/техніка, компакт/диск, експрес/лабораторія

Г   купівля/продаж, інженер/електрик, імпорт/експорт, блок/система

2. Усі складні іменники треба писати разом у рядку *

А   трудо/день, метео/ситуація, людино/день, військ/комат

Б   перекоти/поле, пів/апельсина, вело/трек, напів/автомат

В   чорно/зем, прем’єр/міністр, паро/плав, само/захист

Г   криго/лам, норд/вест, сто/річчя, пів/години

3. Усі складні іменники треба писати разом у рядку *

А   проф/спілка, мікро/елемент, пів/яблука, плато/спроможність

Б   хліб/сіль, нафто/сховище, радіо/коментатор, авто/фургон

В   пів/захисник, яхт/клуб, агент/посередник, пів/України

Г   гідро/ізоляція, міні/комп’ютер, гори/цвіт, радіо/передача

4. Усі складні іменники треба писати через дефіс у рядку *

А  чар/зілля, салон/магазин, член/кореспондент, 125/річчя

Б   виробник/експортер, екс/міністр, пів/Вінниці, прес/конференція

В  мото/спорт, щастя/доля, пів/Європи, зюйд/вест

Г   дизель/мотор, шлако/блок, буркун/зілля, дит/ясла

5. Правильно написано всі іменники в рядку *

А  важкоатлет, прес-секретар, відео-телефон, життя-буття

Б  режисер-постановник, пасажиропотік, жар-птиця, пів-олівця

В  автомеханік, лікар-терапевт, Баба-Яга, лісостеп

Г  гамма-промені, кілограм-молекула, барресторан, зорепад

6. Разом пишуться всі слова в рядку *

А  теле/апаратура, водо/лікування, п’ятдесяти/річчя, пів/місяць

Б  вело/трек, обер/майстер, авто/страда, напів/сон

В  хлібо/роб, верто/літ, розтяг/стиск, гори/цвіт

Г  полу/кіпок, люби/мене (незабудка), м’ясо/заготівля, тепло/обмін

7. У якому рядку допущено помилку в написанні складних іменників *

А  культтовари, ксерокопіювання, кормороздавач, звукоізоляція

Б   гідромеханіка, гідперекладач, генерал-майор, салонмагазин

В  гідрограф, генерал-прокурор, газозварник, векселетримач

Г  гідрометеорологія, геополітика, геліоцентр, газоосвітлення

8. У якому рядку допущено помилку в написанні складних іменників *

А  автоколона, лексикограф, тригонометрія, газоопалення

Б  геофізика, автоблокування, авіалайнер, військкомат

В  автобіографія, альфапроміння, військовослужбовець, верболіз

Г  аеродинаміка, двозначність, трикутник, двобій, двадцятиріччя

9. Запишіть правильно слова, знімаючи риску: *напів/автомáт, напів/людúна, напів/мáвпа, напів/фабрикат; по́лу/день, полý/мисок, пів/морозива, пів/ярмарку, пів/Європи, пів/Києва, пів/на/п’я́ту. *

10. У якому рядку допущено помилку в написанні складних іменників *

А  мовознавець, рукопис, двохсотліття, фотокореспондент

Б  зліт-посадка, півсотні, магнітолог-астроном, лейбмедик

В  важкоатлет, соцстрах, медінститут, супермаркет

Г  електропоїзд, снігозбирання, мати-й-мачуха, Нечуй-Левицький

11. Разом треба писати кожне слово рядка *

А  пів/біди, пів/Америки, пів/Шостки

Б  напів/темрява, напів/чагарник, напів/землянка

В  пів/Болгарії, пів/сотні, напів/притомний

Г  пів/апельсина, напів/м’який, пів/години

12. Запишіть правильно слова (за новим правописом), знімаючи риску: * пів/áркуша, пів/годúни, пів/відрá, пів/мíста, пів/огіркá, віце/прем’єр, екс/президент, обер/лейтенант, Велик/день, міні/сукня, веб/сайт, топ/модель, макро/космос, екстра/клас *


19.01.2021
Тема. Написання та відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові, прізвищ

1. Перегляньте презентацію або відеоурок.
2. Опрацюйте по підручнику п. 36, повторіть правила. 3. Виконайте вправу 309 в зошиті. 4. Потренуйтеся, виконавши тести на платформі "На урок" за посиланням. https://naurok.com.ua/test/start/55130
5. Виконайте тестові завдання.
1. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку: *

А  Анатоліївна

Б  Євгенівна

В  Григоріївна

Г  Спиридонівна

2. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку: *

А  Романівна, Лукич

Б  Олексіївна, Олегович

В  Василівна, Свиридович

Г  Савівна, В’ячеславович

Д  Іллінічна, Ігоревич

3. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку: *

А  Юр’ївна, Остапович

Б  Миколаївна, Назарович

В  Іванівна, Антонович

Г  Валеріївна, Савович

Д  Ярославівна, Кузьмич

4. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку: *

А  Федорівна, Зиновійович

Б  Дмитрівна, Григорійович

В  Миколаївна, Богданович

Г  Геннадїївна, Семенович

5. Форму кличного відмінка утворено неправильно в рядку: *

А  Грицьку

Б  Захару

В  Матвію

Г  Володю

Д  Олексо

6. Форму кличного відмінка утворено неправильно в рядку: *

А  Олю, Наталко

Б  Миколе, Петре

В Павле, Насте

Г  Маріє, Назаре

Д  Андрію, Саво

7. Форму кличного відмінка утворено неправильно в рядку: *

А  Мар’яно Остапівно

Б  Лідіє Станіславівно

В  Саво Григоровичу

Г  Василе Карповичу

8. Граматично правильний початок листа в рядку: *

А  Високоповажний пане Зиновіє!

Б  Шановна пані Станіславе!

В  Дорогий мій синку Олег!

Г  Люба сестричко Валеріє!

9. Помилку допущено в рядку... *

А  розмова з Олегом Плющ

Б  телефон Артема Сидька

В  робота Данила Федоренка

Г  гаманець Мар’яни Гриців

Д  зустріч з Ганною Гончарук

10. Які варіанти електронних листів оформлено правильно? (дві відповіді) *

А  Шановні Валерію Петровичу та Маріє Андріївно! Запрошуємо вас на батьківські збори , які відбудуться 04.05.2020 р. в актовій залі Харківського технікуму зв'язку .Адміністрація.

Б  Дорогі Олено Петрівно та Романе Івановиче! Раді Вас запросити на випускний бал 25.06.2020 р., який відбудеться у ресторані " Метрополь".Ваші улюблені випускники.

В  Шановні випускники! На пункті тестування потрібно дотримуватися процедури проведення ЗНО. Адміністрація ліцею.

Г  Вельмишановний пане голова! Запрошуємо прийти до нас на збори, бо без голови їх не проводять.Колектив фабрики.

11. Прочитайте речення. *Фігуристам Олені ... і Максимові ... для перемоги не вистачило одного ... . Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків *

А  Луговська, Лучку, бала

Б  Луговській, Лучку, балу

В  Луговській, Лучко, бала

Г  Луговській, Лучку, бала

12. Без помилок утворено всі імена по батькові в рядку *

А  Потапівна, Теодорівна, Охрімович, Федорівна

Б  Прохорович, Євстахіївна, Бориславовна, Артемович

В  Спиридонівна, Єгорівна, Георгівна, Феодосійович

Г  Максимівна, Назвровна, Ігоревич, Арсенович


14.01.2021
Тема. НЕ з іменниками

1. Повторіть правила на с. 119 підручника. 2. Виконайте тренувальні тести "На урок". Надсилати їх НЕ потрібно. https://naurok.com.ua/test/start/32649
3. Виконайте контрольний тест. Надішліть його для перевірки.

Контрольний тест

1. НЕ пишеться окремо ... *

А якщо слова без не не вживаються.

Б  якщо не заперечує лексичне значення слова.

В  якщо до іменника з не можна дібрати синонім.

Г  у складі префікса недо.

2. У якому рядку НЕ з іменником пишеться разом? *

А  Він одразу відчув не/щирість.

Б  У словах відчувалася не/щирість, а лицемірство.

В  Шукай не/долі, а волі.

Г  Чоловік – не/горіх, його не розкусиш.

3. НЕ пишеться разом ЗАВЖДИ з іменниками. *

1 бал

А  неволя, недруг, незадоволення

Б  непокора, непевність, неприязнь

В  недовіра, недокрів'я, недопалок

Г  нелад, необачність, необ'єктивність

4. НЕ з іменником ЗАВЖДИ пишемо разом у реченні: *

1 бал

А  Хай забудеться не/доля і не/слава давніх літ.

Б  Через не/згоду тратять люди свободу.

В  По небу пливли не/хмари, а клоччя білої з сірим бавовни.

Г  Не/нависть пильна, і стріла безлика.

5. У якому рядку іменники з НЕ не можна замінити синонімом? *

1 бал

А  не/хмари, не/зв'язок

Б  не/щастя, не/правда

В  не/сміливість, не/залежність

Г  не/щирість, не/доля

6. У якому реченні допущено орфографічну помилку? *

1 бал

А  Не золото, не долари й дукати, насущний хліб був завжди у ціні!

Б  Якась дівчина провезла повз них немовля в колясці.

В  Плив корабель, роздираючи хвилі, не день, не годину.

Г  Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у не волі.

7. НЕ з іменниками треба писати окремо в рядку *

1 бал

А  Щастя із (не)щастям в однім дворі живуть.

Б  Кров - (не)вода, а серце - (не)камінь.

В  (Не)правдою світ пройдеш, а назад не вернешся.

Г  (Не)вігласу і гроші не допоможуть.

8. Іменники пишеться з НЕ разом у реченні. ДВІ правильні відповіді *

1 бал

А  Найкраща показка – (не)кулак, а ласка.

Б  Комусь забава, а мені (не)слава.

В  Язик – (не)помело, слова – (не)полова.

Г  (Не)билиця – то брехні половиця.

9. З НЕ разом завжди пишуться іменники: *

1 бал

А  неволя, недруг, незадоволення, неделікатність

Б  незлагода, нелад, необачність, необ'єктивність

В  непокора, непевність, неприязнь, нетерплячість

Г  недолюдок, недокрів'я, недопалок, недогляд

10. Записати прислів'я, розкриваючи дужки. Поставте правильно розділові знаки. * (Не)праця дорога а діло. (Не)голка шиє а руки. (Не)море топить кораблі а вітер. (Не)кожух гріє теслю а сокира. (Не)силою роби а розумом, (не)серцем а звичаєм. Думки рухай (не)язиком а вухами, очима та розумом. Працюй плечима а (не)очима. *

1 бал

11. Доберіть синоніми до поданих іменників: незламність, незалежність, несподіваність, несміливість, нещирість, недоля, неволя, нещастя. *

1 бал

12. Запишіть вірш, розкриваючи дужки. *НЕДО - вічний (недо)роба, (Недо)водько до кінця. Все йому не (до) вподоби, Все йому не (до) лиця. «(Не)займай!»- (не)дочуває, «Поможи!»- (не)добачає. *


11.01.2021
Тема. Незмінювані іменники
1. Перегляньте відеоурок. Моя електронна пошта 2. Повторіть п. 34 у підручнику. 3. Потренуйтеся визначати рід незмінюваних іменників за посиланням. У кожному завданні по ДВІ правильні відповіді. 3. Виконайте контрольний тест. Надішліть тест для перевірки.nlakoza69@gmail.com 







Тренувальні тести    https://naurok.com.ua/test/start/28407
Контрольний тест

Виберіть ОДНУ правильну відповідь

1. Незмінюваними називаються іменники, які не змінюються *

1 бал

А за родами та числами

Б за відмінками

В за відмінами

2. До незмінюваних іменників належать *

1 бал

А іменники іншомовного походження на голосний, жіночі прізвища

Б іменники іншомовного походження на голосний

В іменники іншомовного походження, жіночі прізвища на приголосний або на О, абревіатури

3. Серед варіантів відповідей знайдіть іменники жіночого роду *

1 бал

А поні, кенгуру, мосьє

Б рагу, танго, кафе

В цеце, мадам, салямі

4. Серед запропонованих варіантів відповідей знайдіть іменники чоловічого роду *

1 бал

А шимпанзе, торнадо, мосьє

Б журі, леді, соло

В колібрі, безе, метро

5. Серед запропонованих іменників невідмінюваними є *

1 бал

А пальто, тістечко, таксі

Б траса, шимпанзе, депо

В кашне, ситро, леді

6. Правильно утворено словосполучення *

1 бал

А балакуче какаду

Б нова АЗС

В багатолюдний Токіо

7. До середнього роду належать усі іменники рядка *

1 бал

А авеню, альма-матер, кольрабі, есперанто

Б кутюр’є, рефері, кантрі, інтерв’ю

В резюме, какао, рагу, євро

Г арго, манто, маестро, капучино

8. Іменники *кашне, меню, інтерв’ю, табло, канапе належать до *

1 бал

А чоловічого роду

Б середнього роду

В жіночого роду

Г спільного роду

9. Іменники *цеце (муха), івасі, путасу (риба), ківі (пташка) належать до *

1 бал

А чоловічого роду

Б середнього роду

В жіночого роду

Г спільного роду

10. Іменники *колібрі, гризлі, ему, какаду належать до *

1 бал

А чоловічого роду

Б середнього роду

В жіночого роду

Г спільного роду

11. Іменники *Батумі, Нагасакі, Тбілісі, Токіо належать до *

1 бал

А чоловічого роду

Б середнього роду

В жіночого роду

Г спільного роду

12. Неправильно утворено словосполучення *

1 бал

А солоденька бере

Б нове пенсне

В маленьке колібрі

Г холодна боржомі

 


19.10.2020
Тема. Фразеологізми в ролі членів речення

Мета: повторити відомості про фразеологізми, навчитися правильно визначати синтаксичну роль фразеологізмів.

І. Перегляньте відеоурок. 

ІІ. Повторення вивченого.

     1. Дайте відповіді на запитання (усно).

-         Фразеологія – це…

-         Фразеологізми – це…

-         Як називається словник, у якому ми довідуємося про лексичне значення фразеологізмів?

-         Які джерела походження фразеологізмів?

-         Яка роль синонімічних та антонімічних форм фразеологізмів?

-         Які головні члени речення ви знаєте?

-         Які другорядні члени речення ви знаєте? На які питання вони відповідають, як підкреслюються? (Якщо забули, подивіться на форзац!)

     2. Повтори п.12 підручника. Синтаксична роль фразеологізмів.

ІІІ. Тренувальні вправи

1.    1.Перепишіть речення і підкресліть їх члени.

1.Він пече раки. 2. Гула горобина ніч. 3. Тугий на вуха дід сидів у садочку. 4. Стара жінка зігнулась у три погибелі. 5. Чоловік  лив крокодилячі сльози. 6.Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 7.Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 8. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 9. Та не потрібні нам і рожеві окуляри. 10. Вони жили душа в душу. 11. Брат не пас задніх. 12. Є ще порох у порохівницях. 13. Тремтіла його заяча душа. 14.Марко наче в рот води набрав. 15. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 16. Повернувся додому блудний син.

2. Складіть 2 речення з наведеними фразеологізмами (на вибір). Запишіть. Підкресліть усі члени речення.

У поті лиця, по голівці гладити, дивитись крізь пальці, дешево й сердито, біла ворона, гострий на язик, жива легенда, розправляти крила.

3. Вправа 101 (лише завдання І) (письмово).

 Виконані завдання чекаю 19.10.2020 до 15.00


21.10.2020

Тема. Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів

Мета: повторити відомості про приказки, прислів'я, дізнатися, що таке афоризми, крилаті вирази, навчитися їх відрізняти, пояснювати, використовувати в мовленні.

 І. Прочитайте уважно теоретичний матеріал.

Переважна більшість фразеологізмів походить із народної мови. Це передусім прислів᾿я, приказки, вимови жартівливого характеру:

  • То не козак, ще не думає бути отаманом.
  • Семеро одного не ждуть.
  • Буває, що на вербі груші виростають.

З народними звичаями та обрядами пов᾿язані такі народні вислови: піймати облизня, виносити сміття з хати, загрібати жар чужими руками, ні пава ні ґава, дати гарбуза.

Прислів᾿я та приказки є розлогим узагальненням народного досвіду, вони роблять нашу мову яскравішою, влучнішою і широко вживаються, зокрема в художній літературі. У своїй сумі прислів’я та приказки становлять своєрідний звід правил, якими людина має керуватися в повсякденному житті, тобто схвилюють або засуджують, остерігають чи повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь.

Фразеологізми збагачуються за рахунок влучних висловів видатних людей, ці вислови називаються крилатими. Вони набули узагальненого змісту і стали символічними, наприклад:

  • Без надії сподіватись (Леся Українка)
  • Всякому народу нрав і права (Г. Сковорода)
  • Голос духа чути скрізь (І. Франко)

Здобутком фразеології стали вислови античних часів, в тому числі біблійні:

  • Вавилонське стовпотворіння (скупчення людей)
  • Альфа і омега (початок і кінець)
  • Крокодилові сльози (фальшиві співчуття)

Значна кількість усталених зворотів перейшла до літературної мови з живої мови представників різних професій, сподобань тощо. У них відображено виробничий досвід людей, нагромаджений протягом сторіч. Ось лише деякі з них:

  • Кувати залізо, поки гаряче (ковальство);
  • Не відходячи від каси (бухгалтерія);
  • Не святі горшки ліплять (гончарство);
  • Грати першу скрипку (музика);
  • Передати естафету (спорт);
  • Заговорювати зуби (медицина).

ІІ. Опрацюйте п. 14 підручника на с. 44-45. Дайте відповіді на запитання.

-         Що таке прислів’я і приказки?

-         У чому різниця між прислів’ям і приказкою?

-         Що спільного між фразеологізмами і прислів’ями?

Прислів'я - синтаксично закінчений образний вислів, що має повчальний зміст.

Приказка - образний вислів, близький до прислів'я, але без повчального змісту.

Крилатий вираз - влучна словосполука, влучний вислів літературного походження, що стисло й образно передає думку та є загальновживаним.

Афоризм - будь-яка узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній формі.

ІІІ. Тренувальні вправи.

1.Продовжте речення (письмово). Розкрийте зміст прислів’їв (усно).

1.     Який батько …

2.     Що посієш …

3.     Зробив діло…

4.     Вовків боятися…

5.     Вік живи…

6.     Краще один раз побачити…

7.     Козацькому роду…

8.     Хто рано встає…

9.     Брехнею світ пройдеш…

2. Цікаво знати (усно).

Багато крилатих виразів мають цікаві історії походження.

-         Усе своє ношу з собою (філософ Біас, Греція -  Персія, 6 ст.до н.е) – мається на увазі розум.

-         Через терня до зірок (давньоримський філософ Сенека).

-         Буря в склянці води (вислів належить французькому письменнику, філософу Монтеск’є і означає велике хвилювання з незначного приводу, дрібної події, які штучно роздуваються) – варіант: роботи з мухи слона.

-         З корабля на бал (вислів належить російському поету О. Пушкіну, що означає різку й несподівану зміну обставин).

Отже, крилаті вирази - сталі словесні формули, які стали загальновживаними. Фразеологія – дуже цікава наука, що потребує постійного вивчення.

3. Тестова перевірка знань (письмово)

1. Фразеологія вивчає:

А) звуки мови;

Б) частини мови;

В) стійкі сполучення слів.

2. Знайди  український відповідник до російського фразеологізму «сбоку припёка»

А) з пустого порожнє;

Б) п’яте колесо до воза;

В) пекти раків.

3. Знайди російський відповідник до українського фразеологізму « Час – найкращий лікар ».

А) точить лясы;

Б) попасть в переплет;

В) время всему научит.

4. «Умити руки» - це:

А) приказка;

Б) крилатий вираз;

В) фразеологізм.

5. Знайти відповідник до фразеологізму « замітати сліди ».

А) приховувати;

Б) червоніти;

В) обдурювати.

6. Знайти фразеологізм, що означає «говорити щось несуттєве».

А) не сунути носа;

Б) брати себе в руки;

В) переливати з пустого в порожнє.

7. Фразеологізми використовують:

А) в офіційно-діловому стилі;

Б) у науковому стилі;

В) у розмовному стилі.

8. Який фразеологізм означає «набратися досвіду»?

А) нагріти руки;

Б) на руку;

В) набити руку.

9. Знайти фразеологізм, що означає слово «бідний».

А) тільки курява встала;

Б) хоч греблю гати;

В) голий, як бубон.

10. Указати фразеологізм, що означає «багато робити».

А) яка груша, така юшка;

Б) кидати іскру в порох;

В) крутиться, як муха в окропі.

11. Указати фразеологізм-синонім до виразу «рильце в пушку».

А) сон рябої кобили розказувати;

Б) знає кішка, чиє сало з’їла;

В) переливати з пустого в порожнє.

12. Указати фразеологізм-синонім до виразу «змотувати вудочки ».

А) тільки смуга ляже;

Б) годувати штурханцями;

В) тягнути ярмо.

 4. Творче завдання. Складіть та запишіть твір-роздум на тему «Чому я пишаюся своїм другом (татом, мамою, бабусею, дідусем)». У своєму творі використайте 5-6 фразеологізмів.

Виконані завдання чекаю 21-22.10.2020 до 15.00

 

28.01.2019
Тема. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ ІМЕННИКІВ 

Про те, які складні іменники пишемо разом, а які - через дефіс ПРИГАДАЙМО. Які слова називають складними? Як їх пишемо?
1.    Прочитайте складні іменники в колонках і порівняйте їх написання. Слова якої колонки утворені за допомогою сполучного голосного, а якої - без нього? Зробіть висновок щодо написання складних іменників разом і через дефіс.
вертоліт                    інтернет-магазин
носоріг                     генерал-лейтенант
чорнозем                  жар-птиця

         Разом пишемо складні іменники, які:
• утворені за допомогою сполучного голосного: лісостеп, чорногуз, лісосплав;
• утворені з дієслова в наказовій формі та іменника: горицвіт;
• утворені з кількісного числівника у формі родового відмінка та іменника: шістдесятиріччя; АЛЕ: 60-річчя;
• утворені з трьох і більше основ: автомотогурток; мають першу частину пів-, напів-, полу-: півгодини, напівавтомат, полумисок. Проте перед іменниками — власними назвами пів- пишемо через дефіс: пів-Європи.

        Через дефіс пишемо складні іменники, які:
·                   утворені з двох іменників без допомоги сполучного голосного: купівля-продаж, лікар-еколог, Свят-вечір, Лисичка-Сестричка, прем’єр-міністр;
•  мають першу частину віце-, екс-, максі-, міні-: екс- чемпіон, міні-футбол;
•  означають назви проміжних частин світу: норд-вест;
•  означають назви рослин: брат-і-сестра, розрив-трава.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Разом пишемо всі складноскорочені іменники. НАПРИКЛАД: медуніверситет, міськрада, супергерой.

2. ЧОМУ ТАК? Поміркуйте, чому перше з поданих слів пишемо разом, а друге - через дефіс.
Чорногуз,  жар-птиця.

3. Спишіть складні іменники й поясніть їх написання. Позначте орфограму.
Лісосплав, верболіз, зірвиголова, шестиденка, аерофотозйомка, напівтемрява, стоп-кран, генерал-лейтенант, Зайчик- Побігайчик, екс-президент, міні-пекарня, чар-зілля.

4. З одним поданим іменником (на вибір) складіть усно речення.

5. Утворіть з кожної пари слів складний іменник і дійдіть спільного висновку щодо його написання. Запишіть утворені слова.
Вугілля, видобуток; відео, зв’язок; сніг, затримання; овочі, сховище; салон, магазин; ліс, степ; радіо, станція; міні, комп’ютер.

6. Спишіть, знімаючи риску. Підкресліть орфограму, поясніть написання,
Хлібо/піч, само/хід, міні/автомобіль, купівля/продаж, м’ясо/рубка, екс/вокаліст, перекоти/поле, норд/ост, двадцяти/річчя, максі/спідниця, лікар/еколог, напів/підвал, крісло/ диван, віце/президент, мати/й/мачуха (рослина), штрих/код, сніго/пад, авіа/пошта, авто/страда, світло/водо/лікування.

7. Хто зможе дібрати усно чотири слова з першими частинами екс-, максі-, міні-? А хто добере ще більше таких слів?



8. Спишіть речення, розкриваючи дужки.
1. Узимку холодні норд(ости) вривались у вулиці й заганяли людей у будинки (Б. Балтер). 2. Коли завершилася підготовка другого корабля(супутника) до відправлення на космодром, до нас знову приїхали космонавти (С. Гаврилов). 3.        Через поле перекоти(поле) плигає, як м’яч (А. Фет). 4. Машина вискакує на плоско(гір’я), пробігає його, повзе на підйом (Г. Кублицький). 5. Цунамі - результат земле(трусів) і вивержень підводних вулканів.

9. Підкресліть граматичні основи речень. Укажіть однорідні члени речення.

Домашнє завдання:
1.     Опрацювати матеріал підручника п.38.
2.     Виконані завдання запишіть у робочий зошит. 
3.     Повторити п. 22-38 «Іменник».
4.     Виконати письмово завдання на с.124-125 №1-6 (Готуємося до контрольної роботи).
     
    02.02.2019
    Тема. Повторення вивченого про іменник + тести


1 коментар: