5 клас Література

Дистанційне навчання,   5 клас українська література

Квітень 2018 р.
Тема.  Тарас Шевченко, П. Тичина,  М. Рильський
 Оберіть ОДИН варіант відповіді:
1. Якій місцевості П. Тичина присвятив поезію «Не бував ти у наших краях»?
А       Київщині
Б       Полтавщині
В       Чернігівщині
2. Вечірній морський пейзаж змальовано у вірші
А       «Люби природу не як символ…» М. Рильського
Б       «За сонце хмаронька пливе…»  Т. Шевченко
В       «Не бував ти у наших краях»    П. Тичина
3. Виберіть назву першої поетичної збірки М. Рильського
А       «На білому камені»
Б       «На білих островах»
В       «На білих поруках»
4. У який час зображено дощ у поезії М. Вінграновського «Бабусин дощ»
А       має тільки почати йти
Б       був, але на хвилинку спинився
В       пройшов, а тепер помандрував далі
5. Ким, на думку М. Рильського, людина повинна бути для природи?
А  сином
Б  поетом
В  художником
6. Який художній засіб використав Є. Гуцало в рядку «срібло з відер ллється» (вірш «Зірка»)?                                                                 
А  епітет
Б  метафору
В  порівняння
7. Які художні засоби використав М.Рильський в рядку «Все осипає красою розкішною, Там розсипа вона роси сріблисті» с.235
А порівняння, епітети
Б метафори, епітети
В персоніфікацію, порівняння

Дайте лаконічну відповідь на питання
8. Метафора – це… Наведіть 3 приклади метафори у вірші «Гаї шумлять» П.Тичини.
9. Епітет – це… Наведіть 3 приклади епітетів із поезії «Дощ» М.Рильського.
10. Поясни лексичне значення слів: палітра, шати, маляр. Із якого вірша ці слова?
11. Напиши 10 асоціацій до слова  осінь.
12. У якому вірші, якого автора ми читаємо слова: хата, сім’я, садок, хрущі, дочка, мати, соловейко.
Достатній рівень  
13. Прочитайте уривок із вірша «За сонцем хмаронька пливе…» Знайдіть у ньому художні засоби й заповніть таблицю.                                  
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
Художній засіб
Приклад із тексту
метафора

персоніфікація

епітет

порівняння


Високий рівень
14. Складіть «паспорт» твору М.Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…»
Літературний рід (епос, лірика, драма)
Жанр (пейзажна, інтимна, філософська, громадянська лірика)
Тема:
Основна думка:
Образи:

Художні засоби: 

Лютий 2018 р. 
Зірка Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"




Біографія
     Мензатюк Зірка Захаріївна народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Набожна, добра матір, герой-фронтовик батько ( його, орденоносця, після війни відправили у сталінські концтабори! Батько був колишнім політв’язнем) виховали свою єдину доньку справжньою українкою, яка писати почала, коли вчилася у 2 класі. Зірка Захарівна пам’ятає навіть точну дату: 14 жовтня 1963 року. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Танасій та й закопав, а вона викопала і видає за свої. Писати вірші і друкуватися в районній і обласній газетах почала в шкільні роки (перший вірш був надрукований в 11 років).
Місця роботи:
Після навчання на факультеті журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Зірка Захарівна працює кореспондентом різних видань:
районної газети «Прапор перемоги» Чернівецької області;
республіканської газети «Радянська Україна», м. Київ;
газети «Вісті з України»;
з 1988 року і по сьогодні  - на творчій роботі.
У різні роки вела в дитячому журналі « Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника», а також рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» на Першому каналі Українського радіо.
Друкувалася в газетах:
«Літературна Україна», «Зірка», «Культура і життя», «Наша віра» та інших, а також журналах: «Соняшник», «Барвінок», «Малятко», «Дніпро», «Веселочка», «Паросток», «Дошкільне виховання», «Мамине сонечко», «Дзвіночок», «Перець», «Ластівка», «Сільські обрії» (всі – Україна), «Веселка» (США), «Веселка» (Словаччина).
Зірка Захарівна публікує свої твори окремими книгами
-Тисяча парасольок. Казки.- К.: «Веселка», 1990
-Арніка. Казка.- К.: «Веселка», 1993
-Оповідання з історії Києва. Підручник для 5 класу загальноосвітньої школи.- К.: «Гранд», 1998
-Мільйон мільйонів сестричок. Казки.- К.: «Лелека», 1999
-Наші церкви: історія, дива, легенди. Нариси для дітей середнього шкільного віку.- К.: «Соняшник», 2002
-Київські казки.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006
-Казочки-куцохвостики.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006
-Таємниця козацької шаблі. Пригодницька повість.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2006
-Катрусині скарби. Оповідання,-Чернівці: «Букрек», 2007
-Як до жабок говорити. Казки.- К.: «Грані-Т», 2007
-Макове князювання. Казки.- К.: «Школа», 2008
-Український квітник. Есе.- К.: «Грані-Т», 2010, 2011
-Дочка Троянди. Драма-казка.- Острог: «Острозька академія», 2012
-Зварю тобі борщику. Казки.- Львів: «Видавництво Старого Лева», 2012
Відзнаки і нагороди талановитої письменниці
-Літературна премія імені Наталі Забіли
-Премія Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва
-Лауреат Міжнародного літературного конкурсу в США
-Книжка «Казочки-куцохвостики» здобула титул «Книжка року 2006» у номінації «Дитяче свято»;
-Третя премія Міжнародної київської виставки-ярмарку "Книжковий світ" (2006) в номінації «Найкраща дитяча книга».
Член Національної Спілки письменників України (з 1995).
 Походження імені Зірка Захарівна розповідає про походження свого імені: «У Мамаївцях під Чернівцями, де я народилася, це ім’я найзвичайнісіньке. Там чимало Зірок, Півоній, Калин, Фіалок. Мої земляки мають пісенну, поетичну вдачу»

31.01. - 09.02.2018 р.
Тема. Олександр Олесь (Кандиба). Драма-казка «Микита Кожум'яка».          Теорія літератури: віршовий ритм, драматичний твір і його побудова, гіпербола

І. Прочитайте п’єсу-казку Олександра Олеся «Микита Коєум’яка», підручник на с.177-188.
1. Установіть події в правильному порядку.
1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами. 3. Сум кня­зя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Зміє­ві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки  дідів. 5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.
ІІ. Склади паспорт твору (заповни таблицю)
Назва твору

Автор твору

Тема твору

Ідея, основна думка твору

Жанр твору

Художні засоби
Епітети, метафори, порівняння, гіпербола
Головний герой драми
Імена
Другорядні герої драми
Імена

ІІІ. Склади сенкан «Микита Кожум’яка» і «Змій».
IV. Дай відповіді на питання  вікторини «Хто сказав»
1.     Про кого сказано: «У тебе серце золоте…»?
2.     Хто сказав: «Хто не бореться, той раб…»?
3.     Хто сказав: «Воєводи! Не годиться, щоб віддав Дочку наш Князь»?
4.     Хто сказав: «Слово ще – й робити кину»?
5.     Чиї слова: «Ще не вмерла правда в світі, вогник віри не погас…»?
6.     Хто сказав: «Гнулись ми, та досить гнутись»?

V. Попрацюй з підручником на с.175-176, 189.  Запиши в зошит відповіді на запитання.
1. Драматичний твір – це …
2. Репліка - це …
3. Ремарка – це…
4. Драматичний твір поділяється на …
5. Скільки картин (дій) у драмі-казці «Микита Кожум’яка»?
6. Гіпербола – це …

VІ.   Гра «ТАК-НІ»
1. Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина?
2. Народ боявся Змія?
3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію дочку?
4. Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?                5. У три роки Микита міг побороти свого батька?
6. Микита  злий і жорстокий?
7. У Микити було п'ять братів?
8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм?
10. Замок Змія був похмурий, темний?
11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм?
12. Микита врятував Князівну від Змія?

VІI. Переглянути мультфільм «Микита Кожум’яка» можна за посиланням:
https://uafilm.tv/332-mykyta-kozhumyaka.html

Принесіть виконані завдання на урок.

Бажаю успіхів!


Немає коментарів:

Дописати коментар